پرسشنامه اضطراب امتحان :: وبلاگ آموزش ابتدایی(پنجم و ششم ابتدایی)

وبلاگ آموزش ابتدایی(پنجم و ششم ابتدایی)

دانلود نمونه سوالات، جزوه ها و مطالب مفید برای پنجم و ششم ابتدایی+روان شناسی و ...

وبلاگ آموزش ابتدایی(پنجم و ششم ابتدایی)

دانلود نمونه سوالات، جزوه ها و مطالب مفید برای پنجم و ششم ابتدایی+روان شناسی و ...

وبلاگ آموزش ابتدایی(پنجم و ششم ابتدایی)

پرسشنامه اضطراب امتحان

سه شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۲۴ ب.ظ

معرفی پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون

پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون در سال ۱۹۵۷ توسط ساراسون ساخته شد و دارای ۳۷ گویه است که باید در مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به صورت “بله و خیر” به آن پاسخ داده شود. با توجه به مشخصات روانسنجی مناسب و وجود نمرات برش استاندارد برای این پرسشنامه، استفاده از آن در سنجش اضطراب امتحان بسیار مرسوم است. پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان بر اساس یک شیوه خودگزارشی دهی به حالات روانی و تجربیات فیزیولوژیکی فرد در جریان امتحان، قبل و بعد از آن دست یافت.

شیوه نمره گذاری

اضطراب امتحان مجموعه‌ای از پاسخ‌های جسمی، روانشناختی و رفتاری است که در هنگام آماده شدن برای یک امتحان و انجام آزمون مشخص می‌شود. به دلیل عواقب منفی این نوع از اضطراب به خصوص در دانش‌آموزان و دانشجویان، روانشناسان همواره در پی ارزیابی صحیح و درمان آن بوده‌اند. از جمله ابزارهایی که برای ارزیابی و تشخصی اضطراب امتحان به کار می‌رود پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون است.

هر چه نمره فرد در این پرسشنامه بالاتر باشد نشان دهنده اضطراب امتحان بیشتر است. با توجه به مشخصات روانسنجی مناسب و وجود نمرات برش استاندارد برای این پرسشنامه، استفاده از آن در سنجش اضطراب امتحان بسیار مناسب است.

برای نمره گذاری پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون باید به جواب خیر برای سوالات ۳- ۱۵- ۲۶- ۲۷ -۲۹- ۳۳ نمره ۱ بدهید. همچنین برای هر جواب بلی به سایر سوالات نیز باید یک نمره بدهید. پس از جمع کردن نمرات، نمره اضطراب امتحان فرد بدست می‌آید. نمره بیشتر نشانگر اضطراب امتحان بیشتر است و فرد با توجه به نمره کسب شده در یکی از این سه طبقه قرار می‌گیرد:

اضطراب خفیف: نمره ۱۲ و پایین‌تر

اضطراب متوسط: نمره ۱۳ تا ۲۰

اضطراب شدید: نمره ۲۱ و بالاتر

هدفاین پرسشنامه با هدف بررسی میزان اضطراب ناشی از امتحان در افراد ساخته شده است.

شماره

عبارت

بله

خیر

1

در جلسه امتحان به­خصوص یک امتحان مهم با خود این­طور فکر می­کنم که سایر دانشجویان چقدر باهوش­تر از من هستند.

 

 

2

اگر قرار بود که یک آزمون هوش بدهم قبل از برگزاری آن نگرانی بسیار زیادی داشتم.

 

 

3

اگر بدانم که قرار است یک آزمون هوش بدهم احساس اطمینان و آرامش می­کنم.

 

 

4

در جلسه امتحان به­خصوص یک امتحان مهم خیلی عرق می­کنم.

 

 

5

در حین برگزاری امتحانات درسی به چیزهایی بدون ارتباط با مطالب درسی واقعی می­اندیشم.

 

 

6

وقتی که قرار است یک امتحان غیرمنتظره بدهم خیلی وحشت­زده می­شوم.

 

 

7

در طی امتحان اغلب به عواقب رد شدن در امتحان می­اندیشم.

 

 

8

بعد از امتحانات مهم، اغلب آنقدر دلشوره دارم که دچار دل به هم خوردگی می­شوم.

 

 

9

در مواقعی چون آزمون­های هوش و امتحانات نهایی از ترس میخکوب می­شوم.

 

 

10

گرفتن نمره خوب در یک امتحان باز هم اعتماد به نفس من را برای امتحان بعدی افزایش نمی­دهد.

 

 

11

در حین امتحانات مهم گاه احساس می­کنم که قلبم خیلی سریع می­تپد.

 

 

12

بعد از امتحان همیشه احساسم این است که می­توانستم بهتر از این­ها عمل کنم.

 

 

13

معمولاً بعد از امتحان افسرده می­شوم.

 

 

14

قبل از برگزاری یک امتحان نهایی دلواپس و نگرانم.

 

 

15

وقتی در حال امتحان دادن هستم هیجاناتم به عملکردم لطمه نمی­زند.

 

 

16

در طی یک امتحان درسی اغلب آنقدر عصبی می­شوم که اطلاعاتی را که واقعاً بلدم به خاطر نمی­آورم.

 

 

17

در امتحانات مهم ضمن این­که دارم به سوالات پاسخ می­دهم خود را ناموفق می­دانم.

 

 

18

هنگام امتحان دادن یا درس خواندن هر چه بیشتر تلاش می­کنم بیشتر گیج می­شوم.

 

 

19

به محض اینکه امتحان تمام می­شود سعی می­کنم دیگر به آن فکر نکنم

 

 

20

هنگام برگزاری امتحانات گاه به این فکر می­کنم که آیا واقعاً روزی فارغ­التحصیل خواهم شد.

 

 

21

برای نمره گرفتن در یک درس ترجیح می­دهم به جای امتحان یک مقاله تهییه کنم.

 

 

22

ای کاش امتحانات این قدر من را آزار نمی­داد.

 

 

23

اگر این امکان وجود داشت که تنهایی امتحان بدهم و محدودیتی از نظر وقت نداشته باشم نتیجه عملکردم در امتحانات خیلی بهتر بود.

 

 

24

اشتغال ذهنی درباره نمره بدی که ممکن است در یک درس خاص بگیرم، روی درس خواندن من و نتیجه کارم در امتحانات تأثیر منفی می­گذارد.

 

 

25

به نظر من اگر امتحانی در کار نبود من واقعاً بهتر درس­ها را یاد می­گرفتم.

 

 

26

در امتحانات این نگرش را دارم  که (اگر در حال حاضر این مسئله را بلد نیستم دلیلی ندارد که بخاطر آن غصه بخورم).

 

 

27

من واقعاً سر در نمی­آورم که چرا برخی افراد این­قدر نگران امتحانات هستند.

 

 

28

فکر این­که امتحانم بد شود روی نتیجه کارم در امتحان تأثیر منفی می­گذارد.

 

 

29

من به هیچ وجه برای امتحانات نهایی بیش از امتحانات طول ترم درس نمی­خوانم.

 

 

30

حتی وقتی که برای امتحان آمادگی کامل را دارم بازهم اضطراب زیادی احساس می­کنم.

 

 

31

قبل از یک امتحان مهم نمی­توانم چیزی بخورم.

 

 

32

قبل از یک امتحان مهم احساس می­کنم که دستانم می­لرزد.

 

 

33

قبل از امتحان ندرتاً احساس می­کنم که نیاز دارم با عجله یک بار دیگر مطالب را مرور کنم.

 

 

34

دانشگاه باید به این موضوع توجه کند که برخی از دانشجویان اضطرابشان درباره امتحانات بیش از دیگران است و این مسئله بر عملکرد آن­ها تأثیر سوء می­گذارد.

 

 

35

به نظر من در دوره امتحانات نباید این چنین شرایط اضطراب آوری ایجاد کرد.

 

 

36

درست قبل از تحویل برگه امتحانی نگرانی شدید من شروع می­شود.

 

 

37

من از درسهایی که استاد ان عادت دارد مرتب امتحان بگیرد وحشت دارم.

 

 

منابع:

Sarason IG. The Test Anxiety Scale: Concept and Research: Defense Technical- Information Center; 1977

[Beyabangard A. Test Anxiety. 2nd ed. Tehran: Farhange Eslami Press, 2007.[Persian-

*********************************

  منبع: ایران مشاور http://www.iran-moshaver.ir

 

  • ۹۵/۰۴/۰۸
  • یوسف معصومی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی